א' פתח עסק וניהל אותו באין מפריע ובהצלחה במשך עשרות שנים. השם של העסק שלו היה ייחודי בארץ והוא נהנה ממוניטין שנצבר, עד ש-ב', המנהל עסק דומה עם שם כמעט זהה בחו"ל, החליט שהוא מעוניין להתרחב ולפתוח סניפים בישראל. אז, מצא א' את עצמו מתמודד עם תביעות משפטיות ומוציא הוצאות רבות על ניהול הקרב לשמירת השם שלו והעסק שלו, למרות שהיה הראשון להשתמש בשם זה בארץ.

ניתן היה למנוע את הקרב היקר והמיותר הזה – הקרב על סימן המסחר, לו א' היה עושה מספר פעולות פשוטות ולא יקרות, שהיו מקנות לו הגנה משפטית ראויה עם הקמת עסקיו. 

איך חושבים ומתנהלים בעלי עסקים ושחקנים חזקים בשוק העסקי, ומדוע כל כך חשוב לבחור שם בצורה נכונה מבחינה משפטית ולנהל אותו מבחינה אסטרטגית –משפטית בדרך יעילה?

עוד לפני שנולד תינוק, ולפני שנולד לו עסק או נוצר מוצר, אנו האחראים עליו מתחילים כבר לחשוב על שמות.

יש שיאמרו שהשם הוא גורלי ממש, ולכולנו ברור שלשם אותו נבחר עבור העסק שלנו, מוצר או שירות אותו אנו מספקים, נודעת משמעות רבה מבחינה שיווקית. עם זאת, מניסיוני כעורכת דין, לא רבים הם בעלי העסקים המודעים לחשיבות של הקדשת תשומת לב לזווית המשפטית של בחירת השם, ולרישומו כסימן מסחר.

מדוע חשוב לבחור שם תוך התחשבות באמות מידה משפטיות? 

מה מקנה הגנה לשם של העסק, המוצר או השירות שלך, וכיצד ניתן לרשום שם/ לוגו?

העובדה שבחרת שם מקורי וייחודי לעסק, המוצר או השירות המוענק, כזה שאף אחד (עוד) לא משתמש בו, לא מעניקה לך בהכרח זכות בלעדית לשימוש בו. גם רישום חברה אצל רשם החברות תחת שם מסוים, לא תעניק בלעדיות או תחסום את דרכן של חברות עם שם דומה/מטעה להירשם.

בלעדיות על שם מוענקת כאשר השם זוכה להגנה משפטית כסימן מסחר. רישום השם ברשם סימני המסחר מקנה הגנה זו בטריטוריה אליה מתייחס הרישום.

מדוע לרשום סימן מסחר על השם / הלוגו? – יתרונות ההגנה על השם של העסק, המוצר או השירות:

הגנה על השם באמצעות רישום סימן מסחר מתאים מאפשרת למנוע מאחרים את השימוש בשם לאותו סוג של סחורות או שירותים בטריטוריה שבה נרשמה, ולא פחות חשוב מכך – חוסמת בפני אחרים את האפשרות להגיש תביעות כנגדך כבעל הרישום בגין השימוש בשם בהיעדר נסיבות מיוחדות.

לרישום שם של עסק מוצר או שירות כסימן מסחר יש גם יתרונות רבים אחרים, וביניהם:

איזה צעדים עוד כדאי לנקוט, ומה עוד מומלץ לברר?

  1. רישום השם אצל רשם סימני המסחר אפשרי רק לגבי שמות מסוימים. שמות שנחשבים כשמות תיאוריים למשל, עשויים להיתקל בסירובים לרישום מצד רשם סימני המסחר (דבר שכרוך בהוצאה כספית נוספת בניסיון לשכנע את הרשם כי השם הוא בכל זאת בר רישום). מומלץ, בטרם בחירת שם לבדוק מהם הקריטריונים שעשויים לשלול את רישומו (או לאפשר אותו) וכך גם להוזיל את עלויות הרישום.
  2. יש לבדוק האם השם או הדומיין (שם המתחם באינטרנט) של השם נמצאים בשימוש של גורם אחר או האם הוא נרשם ברשם סימני המסחר גם אם לא הופיע בתוצאות החיפוש בגוגל.
  3. יש לקחת בחשבון שכאמור, לעיתים קונה לעצמו אדם (או חברה) רשות שימוש בלעדית בשם באמצעות רישומו אצל רשם סימני המסחר, עוד בטרם פרסומו ועשיית השימוש בו בפועל, וכך הוא מגן על עצמו מראש מפני תביעות, וחוסם בפני מתחרים את הכניסה לשוק תחת שם זה. לכן, רצוי לבצע בדיקה באמצעות משפטן האם יש שם (או לוגו) זהה / דומה העשוי להטעות את הצרכן ולהביא לפסילת הרישום / לגרום לכך שמבקש הרישום למעשה יפר זכות של גורם אחר בשימוש בשם / בלוגו בו הוא מתכנן להשתמש.  

לסיכום

מוטב סוף מעשה במחשבה תחילה: בעת הבחירה של השם לעסק שלך, למוצר או לשירות המוענק, יש לקחת בחשבון מהם הקריטריונים המקנים (או שוללים) זכאות לרישומו כסימן מסחר, ולוודא שאינו מפר את זכויותיו של גורם אחר (גם אם אינו מפורסם בגוגל עדיין, אך נרשם אצל רשם סימני המסחר).

יש לקחת בחשבון שבהיעדר נסיבות מיוחדות, יכולים לעבור למעלה מ-18 חודשים מרגע הגשת הבקשה לרישום ועד לרישום בפועל, אולם כאמור, משנרשם סימן מסחר ההגנה עליו תוקנה באופן רטרואקטיבי החל מיום הגשת הבקשה. ככל שקיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות רישום מהיר (הכרוך בתוספת אגרה לרשם סימני המסחר) תוכל הבקשה להיבחן בטווח של מספר חודשים.

חשוב לדעת שאם כבר בחרת שם לעסק או המוצר או השירות שלך, וגם אם יסתבר כי שם זה אינו בר רישום בשל מגבלות רישום קיימות, יש דרכים אחרות בהן ניתן לקבל הגנה משפטית על הפעילות המתנהלת במסגרת העסק, באמצעות טכניקות משפטיות נוספות / חלופיות ו/או דינים אחרים.

בקרוב: מאמר נוסף: איך רושמים סימן מסחר.

חשוב לך לקבל עוד מידע משפטי רלבנטי, ולהיות הראשון שנחשף למאמרים?

אני מקווה שהמידע המוגש עניין אותך ותרם לך.
במאמריי אני משתדלת להגיש לקהל לקוחותיי וידידי המשרד, מידע העוסק באסטרטגיה משפטית לניהול זכויות קניין רוחני, ולהסביר כיצד יש לעשות שימוש חכם בדינים אלו על מנת למקסם רווחים ולהימנע מתביעות ומתסכולים מיותרים.

לקבלת מידע איכותי ומועיל נוסף, אני מזמינה אותך להירשם כאן: https://www.peledhenig.co.il/newsletter/

במידה ומצאת את המידע יעיל עבורך או עבור חבריך, אשמח אם תשתף/י את המידע באמצעות לחיצה על כפתור ה-share או שליחת הלינק של עמוד זה לחבריך.

 

חגית.

 

 

 

דילוג לתוכן