האם כדאי ואפשרי להשתמש בתמונות או צילומים ממאגרים חינמיים? 

לפני מספר ימים נשאלתי על ידי חברה (שהיא גם מעצבת מהשורה הראשונה), אם באתר שמספק תמונות אכן ניתן להשתמש בהן באופן חופשי. לפי ההצהרה באתר שלהם היצירות מוגנות אך חוסות תחת רישיון "CC0" שהוא בעצם רישיון שהמשמעות המעשית שלו היא שהוא מרוקן מתוכן את הזכויות: לא צריך לתת קרדיט, אפשר לשנות, אפשר להעתיק, לעשות שימושים מסחריים. האתר גם דואג להדגיש שהוא מוודא שהתמונות מגיעות ממקורות אמינים.

מאגרי תמונות חינם

מדוע הוא מדגיש זאת?

כיוון שרישיון זה הוא אחד מרישיונות שאותם יכול בעל זכויות יוצרים להצמיד ליצירה שלו מתוך אוסף של מספר רישיונות מוגבל שמתיר שימושים שונים ביצירות תחת מגבלות שונות (בהזדמנות ארחיב על כך).

העניין הוא שהארגון שיזם את הרעיון הזה לא מפקח על נכונות ההצהרה של בעל זכויות היוצרים, ועל כן עשויות להיות מספר בעיות עם ההצהרות הללו:

  1. הן לא תמיד אמינות. גם אני, תיאורטית יכולה לקחת יצירה של מישהו אחר, להצמיד לה רישיון זה ולפרסם אותו.
  1. יצירה שאני יצרתי יכולה להיות מורכבת ממספר יצירות אחרות שהן מוגנות (למשל סרטון ששיש בו מוסיקה, תמונות וכד' ועליהן לא חל רישיון זה, כך שיש להסדירן בנפרד (וקל לפספס זאת אם המשתמש אינו מיומן).
  1. הרישיונות הללו מתייחסים לזכויות יוצרים ואינם מתייחסים להרשאות בדמויות, כך שאם נעשה שימוש בדמות בתמונה, יש להסדיר את השימוש בדמות בנפרד. קיימות מגבלות נוספות שקצרה היריעה מלהרחיב אותן, אך חשוב לזכור שיש להישמר משימוש בתמונות במאגרים חינמיים ולקחת בחשבון שאמינותם עשויה להיות מוטלת בספק.

אגב, גם במאגרים שהם לא חינמיים יש לוודא שיש הרשאה לשימוש בדמויות, מה שנקרא "model release"., וכמובן, שהן מתאימות לשימושים שאותם אתם מעוניינים לעשות.

שיהיה בהצלחה!

חגית פלד הניג.

 

דילוג לתוכן